کد مطلب:276369 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:106

ظهور کمالات ائمه و شؤون و اخلاق آنان به وجود و ظهور آن حضرت
در حرف «خ» قسمت «ختم علوم به آن حضرت» روایتی از رسول اكرم صلی الله علیه وآله در وصف حضرت قائم علیه السلام گذشت كه او ظاهر و باطن آن ها (امامان) است، و معنی آن - واللَّه العالم - این است كه: آن حضرت آشكار كننده علوم ظاهر و باطن است كه خداوند متعال به پیغمبر و امامان علیهم السلام عطا فرموده و مظهر تمام كمالات و شؤون آنان است.

و مؤیّد این معنی خبری است كه در بحار به نقل از اختصاص آمده این كه: امیر مؤمنان علیه السلام در مسجد نشسته بود و عدّه ای از اصحاب در خدمتش بودند، به آن حضرت عرضه داشتند: یا امیر المؤمنین! برای ما سخن بگو. به آنان فرمود: سخنم دشوار است و دشوار شمرده می شود، جز دانایان كسی آن را درك نمی كند.

اصحاب اصرار كردند كه لازم است برای ما سخن بگویی. پس آن حضرت علیه السلام به آنان فرمود:



[ صفحه 186]



برخیزید. و داخل خانه شد و فرمود: من آنم كه برتری یافتم آن گاه مقهور ساختم، منم آن كه زنده می كنم و می میرانم، منم اوّل و آخر و ظاهر و باطن.

اصحاب خشمگین شدند و گفتند: كفر ورزید. و برخاستند. علی علیه السلام به درب فرمود: ای در! بر آن ها بسته باش. در بسته ماند. پس آن حضرت علیه السلام فرمود: نگفتم كه سخنم دشوار است و سخت شمرده می شود و جز دانایان كسی آن را درك نمی كند؟ بیایید تا برایتان تفسیر كنم. این كه گفتم: من برتری یافتم و مقهور ساختم، من با این شمشیر بر شما برتری یافتم و مقهورتان نمودم تا این كه به خدا و رسولش ایمان آوردید، و این كه گفتم: من زنده می كنم و می میرانم؛ سنّت را زنده می كنم و بدعت را می میرانم، و امّا این كه گفتم: من اوّلم، من اوّلین كسی هستم كه به خداوند ایمان آورد و مسلمان شد، و این كه گفتم: من آخرم، من آخرین كسی هستم كه جامه بر پیغمبر افكند و او را دفن كرد، و این كه گفتم: ظاهر و باطن منم، علم ظاهر و باطن نزد من است. [1] .

اگر آنچه در فصل های مختلف این بخش آورده ایم، ملاحظه كنید، مطلب برایتان روشن خواهد شد و خواهید دانست كه حضرت قائم - عجّل اللَّه فرجه الشریف - مظهر همه صفات امامان پاك علیهم السلام است. و این مقدار كه یاد آورده ایم برای خردمندان بسنده است.


[1] بحار الانوار: 189:42؛ الاختصاص: 163.